18/01/2018 - Thermografische luchtfoto’s: CD&V beschermt uw privacy

De gemeente Steenokkerzeel heeft zijn deelname bevestigd aan een project voor de opmaak van thermografische luchtfoto’s, waarbij zichtbaar kan gemaakt worden hoeveel warmte elke woning verliest.  Of men kan ook anders stellen, hoe goed een woning al dan niet geïsoleerd is.

Thermografische luchtfoto´s

Op de gemeenteraad van 18 januari stond in het kader van dit project een voorstel op de agenda over de bescherming van de privacy.  De bedoeling zou zijn om alle foto’s van onze gemeente publiek op het internet ter beschikking te stellen.  Vanzelfsprekend moet de gemeente een reglement voorzien alsook elke inwoner de kans geven zich te verzetten tegen de publicatie van zijn woning.  (vergelijk met Google Streetview).

Als CD&V ondersteunen wij het idee niet om deze foto’s publiek te maken.  Er is ten eerste al enige kennis en juiste interpretatie van die foto’s nodig om correcte besluiten te trekken.  Men loopt het risico dat een huis dat, om welke reden ook, zeer fel oplicht, negatief beoordeeld zal worden.  En heeft uw buurman of achterbuur eigenlijk het recht een oordeel over uw woning te vellen ?
Wij vrezen ook dat de thermografisch luchtfoto’s gemakkelijk bereikbaar marketinginformatie zal zijn voor bedrijven actief in woningisolatie.  Hier weerom komt met echt wel op het terrein van de privacy die de wet ons vraagt te beschermen.

Vanuit de CD&V-fractie hebben wij aan de verantwoordelijke Schepen Jerry Casier gevraagd om de informatie van de thermografische luchtfoto’s niet voor het grote publiek ter beschikking te stellen.

Op vraag van de Schepen werd besloten het punt te verdagen.