21/12/2017 - CD&V stemt tegen project Den Achtergael in zijn huidige vorm

CD&V Steenokkerzeel staat niet achter het project Den Achtergael zoals het momenteel op tafel ligt ....

De plannen van Elk Zijn Huis om de ruimte tussen de Golf (oefenruimte) en het dorpscentrum van Melsbroek in te vullen, kunnen in deze vorm niet op de goedkeuring van CD&V rekenen.

CD&V stemt tegen project Den Achtergael in zijn huidige vorm

CD&V Steenokkerzeel is niet tegen een bouwproject op de plaats in kwestie in Melsbroek.  Het gebied is trouwens woonuitbreidingsgebied. CD&V Steenokkerzeel heeft tegen gestemd, en dit voornamelijk gestoeld op volgende argumenten :

Het woonproject is een zeer klassiek bouwproject dat de volledige ruimte in beslag zal nemen.  Dit is de laatste open ruimte binnen de kern van Melsbroek, welke wij liever als open ruimte willen behouden.  Wij verkiezen iets kleiner, compacter, moderner en  frisser, waarbij een groot deel van de ruimte als open ruimte blijft.  Betonstop indachtig, zijn wij pro meerdere bouwlagen.     Het ware ons lief indien het project ook lokale economie kon voorzien (een winkeltje, een bakker, een beenhouwer, een kapsalon, ...).  In Melsbroek is op een herberg na, geen enkele lokale handelaar nog actief.   200 nieuwe inwoners is een bevolkingstoename van 10% en te veel op zo’n korte tijdspanne.  Onze voorkeur gaat uit naar een gestage groei zodat ook mobiliteit en onderwijs in verhouding kunnen mee evolueren. Wij zijn ook van oordeel dat er geen rekening werd gehouden met het aantal bezwaarschriften die werden ingediend.  Het negatief advies van de Gecoro wordt genegeerd.

Hieronder vindt u de tekst die op de gemeenteraad werd gebruikt als motivatie bij onze neen-stem.

Agendapunt Rooilijnen-Voetwegen in Melsbroek en agendapunt vergunning woningen in Den Achtergael

De CD&V-fractie zal principieel tegenstemmen. De ‘D’ in de naam van onze partij staat voor democratisch. Een gemeentebestuur dat 600 bezwaarschriften gewoon naast zich neer legt, houdt geen rekening met de stem van de mensen.

CD&V is niet tegen bijkomende woningen in Melsbroek, ook niet op die plaats, die trouwens ingekleurd is als woonuitbreidingsgebied. CD&V volgt wel de roep van de inwoners om kleinschaliger te blijven, voornamelijk met het oog op de leefbaarheid en het respect voor een groene omgeving.

Wij vragen aan de meerderheid om onze neen-stem te interpreteren als een verzoek om het huidige project te herzien en absoluut niet in deze vorm te laten uitvoeren.