21/12/2017 - CD&V steunt vanuit de oppositie het bouw- en renovatieproject Sint-Cajetanus Perk

18 jaar sleept het dossier van de school in Perk reeds aan. Nog steeds is het dossier geen schoolvoorbeeld. De aanvang van de bouw is ondertussen zo dringend geworden, dat CD&V het project in zijn huidige vorm laat doorgaan.

De onderstaande tekst is integraal het standpunt dat werd ingenomen door onze partij op de gemeenteraad van 21 december 2017.

Agendapunt Herverdeling van de verdeelsleutels tussen de gemeente en het schoolbestuur (het KOPS) voor de bouw en restauratie van de Sint-Cajetanusschool in Perk

De CD&V-fractie zal dit agendapunt goedkeuren. Onze ja-stem is echter niet bedoeld als schouderklopje voor de meerderheid omdat die goed bezig zou zijn. Onze ja-stem is enkel en alleen een positief ingestelde en constructieve houding om het dorp zo snel mogelijk aan een nieuwe school te helpen. Indien HLN morgen zou schrijven dat CD&V geen harde oppositie voert, kunnen we niet anders dan dit op dit punt te beamen. Tijdens de gemeenteraad van de maand juni, heeft de CD&V-fractie de knoop van het schooldossier mee ontward, door de meerderheid te vragen de schemerzone rond de financiering weg te nemen en de juiste cijfers openbaar te maken en te acteren. De goedkoopste offerte valt nu 10% duurder uit dan de raming, wat op zich kan gebeuren bij openbare aanbestedingen. Wij rekenen op de belofte van de meerderheid om in overleg met de aannemer het project voor dezelfde grootteorde in te krimpen. Waar we wel ernstige bedenkingen bij hebben, is dat precies 6 maanden na onze duw in de rug voor dit project, het KOPS een herverdeling van de kosten vraagt. Aangezien wij als gemeenteraadslid het KOPS moeilijk terecht kunnen wijzen, zien we ons verplicht om de meerderheid hierop aan te spreken. CD&V heeft in het verleden gepleit om het oude schoolgebouw niet als school te renoveren maar het een andere bestemming te geven. Vandaag kunnen we niet anders dan vaststellen dat onze partij gelijk had: deze renovatie zal geen eenvoudige klus zijn en omvat het risico dat bijkomende problemen zullen opduiken tijdens de uitvoering van de werken. CD&V is een partij die vooruit wil. Er werd in het verleden reeds beschamend veel tijd verloren en er werden door anderen onsmakelijke politieke spelletjes gespeeld in dit dossier. Het project in zijn huidige vorm is niet onze eerste optie en vertoont duidelijke tekortkomingen. Toch stemmen we ja om ermee verder te gaan en dit voor het welzijn van onze kinderen, die dringend nood hebben aan een goed schoolgebouw.